EVSILFVER

2010-10-07
17:50:20

Bajs och teater i huvudstaden - Tisdagen
Stockholmsresan var mycket trevlig och jag hade superroligt trots att jag var så dödligt trött under hela vistelsen.
Både bussresan dit och hem kändes faktiskt inte så långa även om det sammanlagt handlade om runt 11 timmar, vi underhöll oss med lekar som Bajsleken och Halv-Nisse (om vi inte sov det vill säga). Bajsleken är simpel och funkar egentligen bara om man är jäkligt trött vilket passade mig riktigt bra på resan dit. Man försöker helt enkelt komma på filmtitlar (bok- och sångtitlar kan man komma överrens om att köra med också) och byter ut ett av orden till "bajs". Några fina exempel på detta är;
Jag vet var du bajsade förra sommaren
Fyra nyanser av bajs
Låt den bajsnödige komma in
(Favoriten som Alice kom på)
Kim Novak badade aldrig i Genesarets bajs
Grabben i bajset bredvid
Bajset i Bullerbyn/Barnen i bajsbyn
Bajset på luffen
Flickan som lekte med bajset
Alla älskar bajs
Harry Potter och de vises bajs

Jag bajsar inte om jag älskar dig/Jag minns inte om jag älskar bajs
Räcker det om jag älskar bajs?
Expert på att bajsa

Kiss, kiss, bajs, bajs (tack Elias, jag flabbade)
O.s.v..
Vi hade väldigt kul när vi satt och lekte detta. Bör kanske nämna igen att leken endast funkar om alla är riktigt, riktigt trötta.

Halv-Nisse går till på följande sätt:
1. Spelare ett säger en bokstav, t.ex. A.
2. Spelare två upprepar spelare etts bokstav. Sedan lägger den till ytterligare en: A, P.
3. Nu blir det klurigt! Säger spelare tre bokstaven A, blir den halvhäxa (eftersom den då har bildat ordet ”apa”). Säger den däremot bokstaven E, går turen vidare till nästa spelare. Det måste dock vara möjligt att bilda ett ord med de bokstäver som är sagda. A-P-Z är alltså inte tillåtet.
4. Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun: Om man tror att spelaren innan har sagt en bokstav som det inte går att bilda ett ord av, (t.ex A-P-Z) har man möjlighet att syna. Om spelaren innan inte kan säga ett ord, blir den halv-Nisse. Om den som synar har fel, och spelaren innan KAN bilda ett ord, blir det i stället synaren som blir halv-Nisse. Det finns alltså en risk i att syna, som gör det möjligt för den modige att bluffa.
5. När ett ord är bildat eller någon har gjort ett annat fel (och någon därmed blivit halvhäxa), börjar nästa spelare med ett nytt ord.
6. Den som gör fel två gånger blir hel-Nisse och får lämna leken. Det är inte tillåtet att prata med den som har blivit helhäxa. Hel-Nissen får däremot prata hur mycket som helst. Om hel-Nissen lyckas få någon av spelarna att svara, bestraffas spelaren med att själv bli halv-Nisse eller hel-Nisse (beroende på om man har gjort fel tidigare).

Det var jättejobbigt när flera hade åkt ut och man visste att man absolut inte fick svara på tilltal från dem. Jag åkte dit på det flera gånger! Det räcker liksom med att personen som åkt ut säger "nej" och du svarar "jo" för att du ska åka dit.

Men nog om lekar!

Vi anlände till Stockholm klockan tolv på Tisdagsförmiddagen och fick då lite fri tid till att äta lunch. Resten av dagen bestod av ett besök på Strindbergsmuséet och ett besök på Dramaten där vi också såg William Shakespeare's Stormen med bland annat Jonas Karlsson i rollerna.
Speciellt roligt var det på Dramaten när vi fick följa med upp till kostymförrådet. Vår guide skickade runt massa olika plagg som kända skådespelare burit. När hon plockar upp en vit frack tittar hon allvarligt på oss och säger; "den här har Stellan Skarsgård svettats i. Känn på den och glöm inte att lukta i armhålorna! Att ha luktat på Stellan Skarsgårds svett är lite att skryta med. "
Sagt och gjort, estetarna slängde sig över den och drog djupa andetag med näsan fastklistrad mot frackens armhålor. Alla förutom jag, jag nöjde mig med att känna lite på den. Ansiktsuttrycken hos de som luktade på Stellans svett sa tillräckligt - det kan inte ha luktat smultron.

En timme efter turen inne på Dramaten så började den tre timmars långa föreställningen. Den var intressant och bra på sitt vis, men ska jag vara ärlig så var den placerad helt åt helvete fel med tanke på vårt schema. De flesta av oss hade gått upp klockan fem på morgonen och inte sovit något på bussen, sedan hade vi traskat runt i Stockholm en hel dag och skulle sedan sitta med full fokus på denna djupa föreställning. Det gick inte ihop. 7 personer somnade. Jag var en utav dem.
Det var inte direkt så att jag satt och snarkade men flera gånger nickade jag till och jag kunde inte hålla koncentrationen på scenen längre än någon minut åt gången innan jag var tvungen att blunda lite igen.
Det bättrade på sig i slutet av första akten då det började hända lite mer, men då satt jag istället och störde halvt ihjäl mig på patrasket bakom. Det var en skolklass som av dialekten att döma var ifrån Stockholm, och de betedde sig (som Lovisa så fint uttryckte det) värre än skikande bebisar. Stormen är ingen komedi men visst finns det en del komiska inslag, och när dessa yttrade sig fick halva stockholmsklassen fullständigt fnatt och skrattade lika högt och mycket som solen är varm. När någon kom ut med en flaska som skulle innehålla sprit på scenen skrek en av tjejerna "AH DET ÄR RÄTT!" rakt ut och jag funderade på om jag skulle springa upp på scenen, greppa flaskan, springa tillbaka och slå den i tjejens huvud. Men nej, jag lyckades behärska mig.

Andra akten var mycket bättre, både uppe på scen och på raden bakom. De hade nog hört Jönköpingsgängets snack om att vilja skjuta dem allihop, och tänkte nog att det var bäst att skärpa sig. Förhoppningsvis.
Bussresan tillbaka till vandrarhemmet var otrolig flummig och bajsleken pågick för fulla muggar (..see what I -kind of- did there?).

Väl tillbaka på rummet (jag, Lovisa och Matilda delade rum) la vi oss i min säng och var allmänt lama.
Jag sov i dubbelsängen medan Lovisa och Matilda sov i den utfällsbara loftsängen. Jag hade vunnit min hedersplats i en blodig sten, sax, påse-fight. De hade blivit sura och försökt få mig att byta med dem genom att fråga hur många jag trodde hade haft sex i den sängen, och hur många spermafläckar som kunde hittas om vi haft med oss en UV-lampa. Sedan sa de också att personalen antagligen förväntade sig att jag skulle ha sex nu när jag låg där. Svarade bara att det var de och inte jag som skulle lida av det.
Lovisa fick överbädden vilket hon tyckte var osmidigt. Den förvuxna dvärgen på bara 156 cm funderade hårt och länge innan hon kom på hur hon skulle ta sig upp - det var bara att använda en pall. Att ta sig ned från sängen fann hon dock svårare.
Jag ligger och läser sms när jag plötsligt hör någon som vrålar "NINJAAA" och sedan en stor duns. Tittar upp och ser Lovisa som slungat sig ut sängen och med nöp och näppe klarat sig utan att ramla. Någon smidighet var det inte tal om, så det faktum att hon känt sig som en ninja när hon likt ett kylskåp slängt sig ned ifrån sängen fick mig att börja asgarva.

Efter ytterligare 10 minuters småprat bestämde vi oss för att sova, och innan klockan slog tolv sov vi alla som stockar.
Kommentar:
#1: matilda

Haha. vad kom halvhäxa ifrån?

2010-10-16 @ 19:28:19
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: