EVSILFVER

2011-04-27
21:42:43

Dagens språkläxa!
Hej kära ni.

Som ni kanske vet så avskyr jag särskrivningar över hela mitt hjärta. Personligen så förstår jag inte hur svårt det kan vara att veta när ord ska skrivas ihop och när de inte ska göra det, men sen får det ju inte glömmas att jag är en extrem språkpolis.
Om sanningen ska fram så tänker jag till och med på hur folk pratar. Om de t ex säger "han var länge än mig" så rättar mitt huvud automatiskt det till "han var längre än jag". Om någon säger "jag åkte till han" rättar mitt huvud det till "jag åkte till honom", eller om någon kanske säger "jag åt mer än henne" rättar huvudet det till "jag åt mer än hon". Det kanske låter jobbigt... och det är det också. Eller, lite i alla fall. Det släpper ju liksom aldrig utan finns där hela tiden.
Jag brukar dock inte rätta folk, det gör jag bara om felet är extremt eller om jag känner för att reta någon lite.

...Anyhow! Nu kom jag nästan ifrån ämnet lite.

Visst att särskrivningar är jättejobbiga, men vad som är minst lika jobbigt är när folk tror att de är duktiga och skriver "iallafall" och "iochförsig" (eller till och med "ioförsig"), eller "tillochmed". Dessa skrivs inte ihop.

Hähä. Puss på er och förlåt för att jag är världens största tönt.

OCH JAG ÖVERDRIVER NÄR JAG SÄGER ATT JAG HATAR MÄNNISKOR SOM INTE KAN STAVA. JAG HATAR DEM BARA OM JAG INTE KÄNNER DEM ELLER OM DE VERKAR OTREVLIGA ELLER DRYGA (OCH INTE KAN STAVA). HEJDÅ!


Kommentarer:
#1: Daniel

Såg dig på LS8... du får lägga in en frågelåda på bloggen ju!

kolla t.ex: http://www.valresultatet.se

exempel: http://valresultatet.blogg.se

2011-04-28 @ 19:14:34
#2: frida

DET ÄR DU OCH JAG MOT VÄRLDEN EMMA

2011-04-28 @ 21:10:41
#3: milla

jag är precis likadaaaaaaan.

idiotiska killar som går i tredje ring är sura på mig på grund av det, ehehe.

2011-05-02 @ 22:47:11
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: