EVSILFVER

2012-03-24
18:04:07

Loke - En dag i livet


Idag såg jag två pensionärer stå och hångla med varann, en kvinna utan skuld och en prestigebefriad man.
En hipster gav bort komplimanger utan ironi, och en treåring som visade sin mamma empati. Och en dörrvakt sa "idag får faktiskt alla komma in, det är gratis!", och en bankman stod och fnittra och sa "tänk vad man blir glad av att va' kär". Jag såg en skådis ifrån Stockholm som var lyckligt monogam, en Sverigedemokrat som såg sig själv i en Imam. En präst som medgav att han var jävligt lack på Gud, en krigare som grät när han sa ja till sin brud. En stekare som sa "det duger gott med lite sill och en potatis", jag såg en emo och en goth som sa att livet är förträffligt som det är.

Nästan som om världen vore lycklig.  En dag i livet togs inget för givet. Lycklig, lycklig. Lyckliga levande värld.

Jag såg en tonårskille utan omsvep omfamna sin mor, en Stureplans-blondin som gick i avslappnade skor. En skuldmedveten domare, en barfota polis, en tjuv stod och sålde poesi till extrapris. Det var som denna dag var skapad av fyrverkerier, fantasier. Denna dag såg jag en värld som var föränderlig, förtrollad, underbar.

Ni tror väl jag var nyförälskad, eller rentav frälst, men tro mig när jag säger det var vilken dag som helst.
Har så lätt för att förenkla både främling och bekant. Väljer lätt det enkla fast det inte ens är sant.

 

Men idag såg jag min omvärld och mig själv i mer än i kategorier! Denna dag kunde jag se varenda människa som den var.

Nästan som om världen vore lycklig.  En dag i livet togs inget för givet. Lycklig, lycklig. Lyckliga levande värld.



Kommentarer:
#1: Matilda

Jag rös när jag läste detta, Emma! Du är så duktig så jag vet inte vart jag ska ta vägen!

2012-03-26 @ 10:42:00
#2: Anonym

Matida: Vad söt du är! Men det är inte jag som har skrivit detta, trodde det framkom i titeln! Haha, känner mig som en bedragare. Det är Loke, en jävligt vass snubbe, som har skrivit denna underbara låttext.

2012-03-26 @ 13:47:50
#3: Matilda

Nae, det är bara jag som är trög! Läste inte titeln så noga. haha

2012-03-26 @ 23:07:44
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: