EVSILFVER

2010-12-07
22:24:53

Barnteater som roar vuxna
Hemma efter en jobbig men väldigt rolig dag fylld med teater! Har haft fyra föreställningar idag och det tar rejält på krafterna kan jag säga. 100% fokus och energi måste visas hela tiden och det blir väldigt påfrestande för kroppen efter ett tag. Jag och Rebecca la oss och sov i ca. 40 minuter mellan föreställning två och tre, och jag kan nog säga att utan den lilla tuppluren hade det inte gått lika bra för mig.

Första föreställningen var för tredjeklassare, och jag fullkomligt dog precis i början. PG står och berättar lite för barnen om vad pjäsen handlar om, när en pojke räcker upp handen.
- Ja, du där?
- GTA är ett spel!
- Ja.. eh.. ja, det är det..

Jag höll på att sprängas av allt skratt som bubblade upp i mig, men jag skulle snart in och kunde inte springa iväg för att släppa på allt så jag var tvungen att pressa handen hårt för munnen och helt enkelt försöka lugna ned mig. Gick inte jättebra när Jesper också höll på att sprängas, och Frida stod bredvid mig och gjorde bara saken värre med att viska "det är rätt!" i mitt öra.

Alice, som var berättare, satt placerad mitt i publikhavet och både hörde och såg publikens alla reaktioner. Hon hade alltid något kul att berätta när föreställningen var slut!
När Alexandra och Jesper (pjäsens kärlekspar) för första gången träffades uppstod var de båda blyga och nervösa. Då var det en liten kille som lutade sig till sin kompis och viskade "jag vet hur det är, sånt är så himla jobbigt..". En annan gång hade en kille suttit och tittat på Alice (som för övrigt var sminkad och klädd som gothare) och när Alice gav honom sin gothar-blick vände han sig snabbt om till sin kompis och väste "bäst att titta på scenen, hon ser arg ut..". Väldigt gulligt!

Det var inte så mycket felsägningar även om det förekom, och inte heller så jättemycket missöden. En gång råkade bordet tappa ett ben precis när vi skulle bära in det på scen, det lät högt och vi fick smått panik hela bunten. Men vi fick på det igen och bordet kunde användas som det var tänkt.
En annan gång, på pemiären närmare bestämt, tappade Matilda bort sin spegel bara någon minut innan hon skulle in. Spegeln var väldigt viktig och Matilda sprang runt i ren panik och muttrade dumma saker om sig själv. I sista sekund lyckades jag hitta den och Matilda kunde andas ut. Fick en stor kram av en rabbit-hearted Matilda innan vi gick in på scen.

Mellan föreställningarna roade jag mig med att surfa på min kära iPhone, och blev väldigt överraskad när jag gick in på tjuvlyssnat.se och såg att jag var med där.


Jag måste dock försvara mig och min språk-heder genom att säga att jag faktiskt sa "begick självmord". Att tjuvlyssnaren skrev "tog självmord" skapade väldiga diskussioner och jag har fått en liten språkälskande hatgrupp riktad mot mig, ajaj! Vissa verkar verkligen ha för lite för sig som orkar sitta och skriva långa krönikor där de idiotförklarar folk som uttrycker sig språkligt fel. Jaja, mig rör det egentligen inte, fast när jag nu sa rätt så var det ju lite extra retligt.

Kommentar:
#1: Lovisa

vet inte hur många gånger hon har tappat bort spegeln!



"Håll i honom lite så att han inte går iväg" asså jag dör!

2010-12-07 @ 23:35:22
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: